PRP - En behandling mot håravfall och för stimulering av hårtillväxt

PRP (Platelet rich plasma), på svenska “Trombocytrik plasma”, är en behandling där man använder kroppens läkande egenskaper i syfte att stimulera stamcellerna till att ersätta döda hud- och hårceller med nya friska celler.

Genom att centrifugera ditt egna blod och separera trombocyterna från röda- och vita blodplättar får man ut plasma som är rik på trombocyter.
Trombocyterna innehåller många olika tillväxtfaktorer som stimulerar stamcellerna kring hårsäcken vilket i sin tur gör att håret stimuleras till återväxt och håravfall minskar.

PRP-behandlingen har funnits länge och används mycket inom avancerad sårvård och idrottsmedicin men har i senare forskning visat att behandling av hårbotten har en positiv effekt på hårväxten.

Vem passar behandlingen för?

PRP-behandling passar för alla som lider av håravfall eller som upplever sig vara tunnhåriga.
Har du börjat tappa hår efter en genomgången Covid-19 infektion eller har du nyligen slutat amma och upplever att håret har blivit påverkat? Då är PRP en perfekt behandling för dig.

Du ska inte behandlas om du lider av någon av följande tillstånd:

• Koagulationsrubbning
  • Akut infektion eller blodförgiftning
  • Blodbrist
  • Autoimmun sjukdom
  • Tumörsjukdom
  • Nyligen haft feber eller varit sjuk
  • Om du inom 3 dagar har tagit någon typ av blodförtunnande läkemedel t.ex. (Plavix, Omega 3, Vitamin C)

Vad ska man tänka på inför och efter en PRP-behandling?

Inför din PRP-behandling bör du tvätta håret då du inte får duscha första dygnet efter din behandling. Undvik alla typer av blodförtunnande läkemedel och kosttillskott en vecka innan din behandling.
Efter en PRP-behandling kan det klia i hårbotten. Det du känner är aktiviteten i hårsäckarna och läkningsprocessen som pågår.
PRP-behandling upprepas fyra gånger med två till tre veckors mellanrum, därefter underhålls behandlingen en till två gånger per år.

Välkommen att kontakta Leg. Sjuksköterska Claire Lind om du har några frågor kring behandlingen.