PRP

På NewClinic utförs alla injektionsbehandlingar av legitimerade sjuksköterskor med lång utbildning och erfarenhet.

Här kan du läsa mer om vad som kan pasa dig och vilka typ av områden som kan behandlas.

PRP
En behandling mot hårvafall och för stimulering av hårtillväxt. Prp (Platelet Rich Plasma), på svenska “Trombocytrik Plasma, är en behandling där man använder kroppens läkande egenskaper i syfte att stimulera stamcellerna till att ersätta döda hud- och hårceller med nya friska celler.

Hur fungerar det?
Genom att centrifugera ditt egna blod och separera trombocyterna från röda- och vita blodplättar får man ut plasma som är rik på trombocyter. Trombocyterna innehåller många olika tillväxtfaktorer som stimulerar stamcellerna kring hårsäcken vilket i sin tur gör att håret stimuleras till återväxt och håravfall minskar.
PRP-behandlingen har funnits länge och används mycket inom avancerad sårvård och idrottsmedicin, det har i senare forskning i senare forskning visat att behandling av hårbotten har en positiv effekt på hårväxten.

Vem passar behandlingen för?
PRP-behandling passar för alla som lider av håravfall eller som upplever sig vara tunnhåriga. Har du börjat tappa hår efter en genomgången Covid-19 infektion eller har du nyligen slutat amma och upplever att håret har blivit påverkat? Då är PRP en perfekt behandling för dig.

Du ska inte behandlas om du lider av någon av följande tillstånd:
Koagulationsrubbning
Akut infektion eller blodförgiftning
Blodbrist
Autoimmun sjukdom
Tumörsjukdom
Nyligen haft feber eller varit sjuk
Om du inom 3 dagar har tagit någon typ av blodförtunnande läkemedel

Se priser på PRP behandlingar här

• Före behandlingen:

Inför din PRP-behandling bör du tvätta håret då du inte får duscha första dygnet efter din behandling. Undvik alla typer av blodförtunnande läkemedel och kosttillskott en vecka innan din behandling

Undvik Omega 3, antiinflammatoriska läkemedel (ipren, voltaren, naproxen) Acetylsalicyra (treo, magnecyl) trombyl eller andra blodförtunnande läkemedel nära dagar innan behandling för att minska risken för blåmärken

Efter behandlingen:

Efter en PRP-behandling kan det klia i hårbotten. Det du känner är aktiviteten i hårsäckarna och läkningsprocessen som pågår.

Inget smink, hudvårdsprodukter, kela med djur eller dylikt 3 timmar efter behandlingen

• De allra flesta som har fått en behandling med PRP får inga biverkningar.

Man skall inte göra en behandling med om du är gravid, ammar.